Spędzanie przez uczniów kilku godzin dziennie w niedostosowanych do ich wzrostu ławkach może skutkować poważnymi wadami postawy i urazami kręgosłupa. Aby temu zapobiec, dyrektorzy szkół i placówek oświatowych zobowiązani są wyposażać sale lekcyjne w meble odpowiadające obowiązującym normom oraz przepisom. Wyjaśniamy, jakie wymiary ławek szkolnych są obecnie zalecane przez Unię Europejską.

Wzrost dziecka, a wysokość ławki szkolnej

Wbrew powszechnemu przekonaniu, to nie wiek dziecka, ale jego wzrost stanowi kluczowy czynnik wpływający na wymiary ławek w sali lekcyjnej. Należy mieć na uwadze, iż uczniowie – szczególnie w najmłodszych klasach – często przesiadują w jednej sali cały dzień. Nietrudno domyślić się, jak bardzo szkodliwe mogą być dla nich niedopasowane meble szkolne. Wady postawy wykształcone na tak wczesnym etapie życia bardzo trudno potem wyeliminować.
W nie lepszej sytuacji są uczniowie starsi, często zmieniający sale lekcyjne. Nieodpowiednie ławki mogą powodować takie problemy jak urazy kręgosłupa, a nawet wady wzroku, wynikające z patrzenia na tablicę pod niewłaściwym kątem.

Co wskazują przepisy?

Standardy wymiarowe ławek szkolnych regulują przepisy Unii Europejskiej. Na ich podstawie w 2007 roku opracowano Polską Normę PN-EN1729-1:2007. Wyróżnia ona 8 przedziałów wzrostowych, do których należy dopasować wysokość siedzisk i stolików dla uczniów. Każdy przedział oznaczony jest innym kolorem. Dla wygodnej interpretacji danych przedstawiliśmy je w formie tabeli.

Numer i kolor przedziału

Wzrost ucznia (cm) / wysokość blatu (cm)

0 – biały

80-95 / 40

1 – pomarańczowy

93-116 / 46

2 – fioletowy

108-121 / 53

3 – żółty

119-142 / 59

4 – czerwony

133-159 / 64

5 – zielony

146-178,5 / 71

6 – niebieski

159-188 / 76

7 – brązowy

174-207 / 82

Uczeń uczniowi (wzrostem) nierówny

Jak widać, przepisy bardzo precyzyjnie określają wysokość ławek szkolnych w zależności od wzrostu uczniów. Oczywiście może zdarzyć się, że w jednej klasie znajdą się osoby o wzroście 160 i 185 cm – taka sytuacja nie jest niczym niezwykłym. Jednak powyższe przedziały skonstruowano tak, by ewentualne rozbieżności nie stanowiły problemu przy wyposażaniu sal lekcyjnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *