Jaki wymiar jest zalecany dla ławki szkolnej?
Spędzanie przez uczniów kilku godzin dziennie w niedostosowanych do ich wzrostu ławkach może skutkować poważnymi wadami postawy i urazami kręgosłupa. Aby temu zapobiec, dyrektorzy szkół i placówek oświatowych zobowiązani są wyposażać sale lekcyjne w meble odpowiadające obowiązującym normom oraz przepisom. Wyjaśniamy, jakie wymiary ławek szkolnych są obecnie zalecane przez Unię Europejską.
Wzrost dziecka, a wysokość ławki szkolnej
Wbrew powszechnemu przekonaniu, to nie wiek dziecka, ale jego wzrost stanowi kluczowy czynnik wpływający na wymiary ławek w sali lekcyjnej. Należy mieć na uwadze, iż uczniowie – szczególnie w najmłodszych klasach – często przesiadują w jednej sali cały dzień. Nietrudno domyślić się, jak bardzo szkodliwe mogą być dla nich niedopasowane meble szkolne. Wady postawy wykształcone na tak wczesnym etapie życia bardzo trudno potem wyeliminować.
W nie lepszej sytuacji są uczniowie starsi, często zmieniający sale lekcyjne. Nieodpowiednie ławki mogą powodować takie problemy jak urazy kręgosłupa, a nawet wady wzroku, wynikające z patrzenia na tablicę pod niewłaściwym kątem.
Co wskazują przepisy?
Standardy wymiarowe ławek szkolnych regulują przepisy Unii Europejskiej. Na ich podstawie w 2007 roku opracowano Polską Normę PN-EN1729-1:2007. Wyróżnia ona 8 przedziałów wzrostowych, do których należy dopasować wysokość siedzisk i stolików dla uczniów. Każdy przedział oznaczony jest innym kolorem. Dla wygodnej interpretacji danych przedstawiliśmy je w formie tabeli.
Numer i kolor przedziału |
Wzrost ucznia (cm) / wysokość blatu (cm) |
0 – biały |
80-95 / 40 |
1 – pomarańczowy |
93-116 / 46 |
2 – fioletowy |
108-121 / 53 |
3 – żółty |
119-142 / 59 |
4 – czerwony |
133-159 / 64 |
5 – zielony |
146-178,5 / 71 |
6 – niebieski |
159-188 / 76 |
7 – brązowy |
174-207 / 82 |
Uczeń uczniowi (wzrostem) nierówny
Jak widać, przepisy bardzo precyzyjnie określają wysokość ławek szkolnych w zależności od wzrostu uczniów. Oczywiście może zdarzyć się, że w jednej klasie znajdą się osoby o wzroście 160 i 185 cm – taka sytuacja nie jest niczym niezwykłym. Jednak powyższe przedziały skonstruowano tak, by ewentualne rozbieżności nie stanowiły problemu przy wyposażaniu sal lekcyjnych.